Bulantı/ Sartre


Bulantı, XX. yüzyılın en etkili düşünürlerinden Jean-Paul Sartre’ın ilk romanı. Bireyin kökten özgürlüğünü vurgulayan varoluşçu akımın sözcülüğünü üstlenen Sartre, adını 1938’de yayımlanan bu romanıyla duyurmuştu. Günlük biçiminde yazdığı bu kitabında, romanın kahramanı Roquentin’in dünya karşısında duyduğu tiksintiyi anlatıyordu. Bu tiksinti yalnızca dış dünyaya değil, Roquentin’in kendi bedenine de yönelikti. Kimi eleştirmenler romanı hastalıklı bir durumun, bir tür nevrotik kaçışın ifadesi olarak değerlendirdilerse de, Bulantı, yansıttığı güçlü bireyci ve toplum karşıtı düşüncelerle, sonradan Sartre’ın felsefesinin temellerini oluşturacak birçok konuya yer veren özgün bir yapıttı. “Varoluş”la yüz yüze gelen Roquentin’in geçirdiği değişimi anlatan Bulantı, varoluşçuluğun kült kitaplarından biri oldu. XX. yüzyıl roman sanatında da önemli bir yeri olan bu kitabı, Selâhattin Hilâv’ın usta işi çevirisiyle sunuyoruz.

Arka kapak yazısı böyle...




Benim yorumuma gelirsek....

Okumayı çok istediğim romanlardan biriydi.
Ama sanıyorum ki yanlış zamanda okudum. Çok daraldım okurken. Belki edebiyat eleştirmenleri bana kızacak ama beğenmedim.  Daha doğrusu benim ruhuma, aklıma uygun değildi, ben bu kitaba uygun değildim belkide...
Hatta okurken yer yer "Aylak Adam" geldi aklıma. Yusuf Atılgan kalemini çağrıştırdı bana. Ve kolay bir kitap değildi( Bulantı)
Biraz kendime döndüm ve ne kaçırdığımı anlamak için nette yorumları okudum....

İnternet sitelerinde ki yorumları ve bu konuda uzman kişilerin paylaşımlarnı okuduğumda...şöyle düşündüm...
Dahaçok ben okur gözyle bakıyorum; yani bilimsel ve altında yatan tüm detaylar olarak değil de....
Çünkü şöyle bir gerçek varki; varoluşçuluk akımı, Avrupa’da, özellikle I. ve II. Dünya Savaşı sonrası yıkım ortamında, geleneksel felsefelere, özellikle rasyonalistlerin akla dayanan bilgisinin genel geçerliğine ve pozitivistlerin olguları açıklayan doğal yasaların bulunabileceği inancına, evrensellik ve nesnellik fikrine bir tepki olarak ortaya çıkar ve aklın karşısında duygulara önem verir.
Bu bilgiden sonra bu kitabı beğenmedim demek de haksızlık oluyor.....

Özellikle Roquentin'in o devamlı depresif hali, her insana bakarken yaptıı analizlerde ki olumsuz hava... diyorum ya kişilik olarak daha pozitif olduğumdan sanırım bana kasvetli geldi.
Yorumlarken fark ettim ki,, beğenmedim demek biraz huzursuz ediyor beni. Sebebide  tarihte yer etmiş, ve varoluş felsefesini yaşamış bir yazarı "beğenmedim" demek ona saygısızlık ediyormuşum hissini hissetmem.......




O yüzden karar size kalmış....

Yorumlar

  1. Yanıtlar
    1. Kesinlikle diyebilirim...enterasan bir kitap ve garip bir büyüsü var. Belki de sırrı buradadır :)
      İyi geceler.

      Sil
  2. Ben bazen kitapların okunmak için doğru zamanı olduğunu düşünüyorum belki şu dönem uygun değildi belki de gerçekten sadece hitap etmedi. Yine de kitaba ve emeğe kıyamayıp beğenmedim diyememek de ayrı bir naiflik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler 🙈
      Gerçekten de kitaba haksızlık da etmek istemiyorum. Ve dediğiniz gibi, belki de bu buhran günlerde okumamalıydım.....
      İyi geceler 🌃

      Sil
  3. Benimde bi günlük yama hevesimvardı. bi script tema falan bulursam başlıycam.

    YanıtlaSil
  4. Sanıyorum bir kaç kez okumak gerekiyor ve hatta öncesi kitap hakkında video yapan prof. yorumlarınıda dinlemek daha iyi olur diye düşünüyorum.
    İyi geceler :)

    YanıtlaSil
  5. Bu virüslü ve sıcak günlerde bu tarz bir kitapla bunalamam hiç. Belki daha sonra :-)

    Bu arada bloğumda gözden kaçırdığın bir yazı var. Eğer uğrarsan seni bir sürpriz bekliyor :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle daha sonra oku Sule.
      Hemen bakıyorum sayfana :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi