Teke Şenliği Mario Vargas Llosa


 #tekeşenliği 

...... Bazı kitapların kapağını kapatınca içime bir şey oturuyor.... Çok fazla konuşmak,anlatmak istemiyorum... İstiyorum ki herkes okusun, öğrensin, hissetsinler o yaşananları.... İşte bu kitapta onlardan biri oldu...

Bir çok Latin Amerikalı, Şili'li yazarlar, ülkelerinde yaşananları anlatmıştır ama bu kitapta direk diktatörün ismi verilerek, belgesel niteliğinde anlatıyor.... Tabiki Rafael Trujillo dışında diğer bazı isimler değiştirilmiş... 

Özellikle garip olan o yörenin halkının garip bir şekilde hâlâ Teke'yi savunabilmesi.... Birde bir türlü aklım almiyir, inanmak istemiyorum o işkencelere, kızlara, kadınlara, çocuklara yapılan eziyetleri, tecavüzleri..bir türlü aklım almak istemiyor.....


Bir diktatörün ülkesine, kendi insanına verdiği zarar nasıl tanımlanabilir? 31 kayıp yıl? Binlerce ölü? Binlerce sakat? Binlerce kayıp? Yüzlerce işkence tekniği? Yüzlerce türedi zengin? Yurtdışındaki bankalarda biriken kara paralar? Sansür? Muhbirler? Şantaj? Köpekbalıklarına atılan, vahşice yok edilen muhalifler? Teke Şenliği, 31 yıl Dominik Cumhuriyeti’nde hüküm süren ve bu süreçte yaklaşık 50.000 insanın ölümünden sonra olanlar....



Kitabın arka kapağında şöyle der;


namı diğer Teke’nin iktidarı süresince yaşananlara, diktatörün has adamlarından birinin kızı Urania Cabral’in ve diktatöre suikast düzenleyen bir grup Dominikli vatanseverin gözünden bakıştır... Söz sözü bağlar ve araya diktatörün anlatımları da girer. Nobel Ödüllü yazar Llosa’nın gerçek kişiler arasına ustaca yerleştirdiği “kurgu kahramanlar” öyküyle öylesine bütünleşmiştir ki gerçek sanılabilir. Çok canlı, gerçekçi ve zengin anlatımıyla Teke Şenliği, diktatörlük üzerine yazılmış önemli eserlerden biridir.

Yorumlar

  1. Mirabel Kardeşler'i anlatan "Kelebekler Zamanı/Julia Alvarez"i de okumanı öneririm Gülşahcım, içim parcalana parçalana okumuştum, Teke Şenliği de tüy dikmişti üstüne...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah Nurşen Ablacım... Aldım kitabı, sıra Kelebekler Zamanı'nda..... Biraz ara vermek istedim...... Bir dönem ne zormuş...

      Sil
  2. Hiç gözünüz korkmasın öyle akıcı bir anlatımı var ki... Zamanın geldiğini hissettiğin an oku İlkay... anlatılanlar acı ama yazar acitasyon yapmadan anlatmış. Biraz kitap yorumlarımı kısa tutuyorum sanırım 😬 çok detay verip spoiler olsun da istemiyorum...

    YanıtlaSil
  3. Llosa'nın Maytanın Öyküsü kitabını zor bitirmiştim. Orda da gerçek yaşanmış bir olayı karakterleri değiştirerek aktarmıştı ama kitabin sonunda yazari temsil eden gazeteci bilerek karakterleri olmadıkları şekle soktuğunu itiraf ediyordu. Hatta hikayesini yazdığı mayta ile buluştuğunda Mayta yazara kızıyor kendisi hakkında bukadar curetkar yalanlar dizdigi icin. Bilmiyorum bu satírlar ironik gelmisti bana. Yazarín başka bir kitabını okumadım. Şili ve hikayesi çok ilgimi çekiyor aslında. Paylaşımınız için teşekkür ederim. Iyi okumalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yani okuduğunuz bilgi his değil, öyle olunca diğer kitaplarina şüphe ile yaklaşılır tâbi... Lakin bu kitabı birebir gerçek bilgiler doğrultusunda yazılmış. Hatta öncesinde TV kanalına belgesel çekmek için gönderilmiş. Fakat yazarın ifine öyle oturmuş ki, çünkü bazı yerleri belgeselde çıkartılmış. Yıllar sonra kitap olarak yazmış. Bir şans verin derim. Henüz diğer kitaplarını okumadım ama anlatımı çok akıcı.
      Bende teşekkür ederim 🙏🏻 size de iyi okumalar, selamlar

      Sil
    2. Haklisiniz, orda yazar biraz daha romanin doğası geregi sahip oldugu kurgu ile yazarin gerceklerin bosluklarini doldurmasi konusunda biraz daha gunah cikarmis gibi dusundum. Doğrudan Yazar tarafindan boyle bir itiraf bence degerli bir hareket
      Deniz

      Sil
    3. Baştaki cümle de geçen "his"aslında "hoş değil"olacaktı...😬
      Evet yazarın o kadar içine işlemiş ki duydukları, öyle es geçememiş

      Sil
  4. Bu kitabı bilmiyordum Gülşahcım. Epeyi ilgimi çekti. Listeme almalıyım.
    Teşekkürler, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geç tanıştığım bir yazar, anlatılan her ne kadar acı gerçekler olsada iyi yazarlar yazıyor...
      Selamlar, sevgiler. 💫🌼

      Sil
  5. llosa biliyom da bunu bilmiyordum, çok ilgimi çekti saol :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de yeni tanıdım Deep, tavsiye ederim.:) Sen de sağ ol

      Sil
  6. Ben böyle kitapları okuyamıyorum. Yıllar önce okuduğum Kanatsız Kuşlar'daki bazı sahneler hala aklımda. Korkunç.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet anlatılanlar çok ama çok acı ve unutulmayacak detaylar.... O zaman okumamak en iyisi Sevgili Günlük......

      Sil
  7. Çok beğendiğim bir kitap olmuştu, zaten Vargas LLosa'yı severim, aynı konuyu anlatıp ta farklı bir şey okuyormuş hissini yaratması çok güzeldi. Diktatörlüğün tanıdık gelmesi çok üzücüydü. Mayta'nın Öyküsü'nü de çok sevmiştim okumadıysanız ona da bir bakın. Elinize sağlık Gülşah Hanım, sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazardan ilk kez okudum ve dediğiniz kitabı da okumadım Gül Hn...
      Evet çok tanıdık detaylar vardı, üzücü...olan da bu....
      Sağ olun, sevgiler

      Sil
  8. Maalesef dünyada hala böylesi olaylar yaşanıyor o yüzden bu tarz dönem kitapları bana acı veriyor okurken.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef Derya :((
      Okurken hem de çok acıtıyor canımızı......

      Sil
  9. Bazen ölüm iyi ki var diyorum. İnsanların alaşağı edemediği kötüleri dünya yüzünden silip götürüyor. Teke Şenliği'nde anlatılanlar çok çarpıcı, Teke ismi garip gelmişti. lakapmış meğerse. Bilgilendirme için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar doğru dediniz, iyi ki var ölüm...... Yoksa dayanılacak gibi değil olanlar...,:((
      Ben de teşekkür ederim 🙏🏻

      Sil
  10. Senin yorumunu okumak bile kötü yaptı beni. Bu kitabı okusam dağılırım herhalde. Keşke ilahi adalet gecikmeden, hemen gerçekleşse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke Şule keskeeeeee :((
      O zaman hiç okuma derim... Anlatılanlar çok acı...

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi