13.12.12

Yılanların Öcü / Fakir Baykurt

Yazar:Fakir Baykurt

Sayfa Sayısı: 280
Baskı Yılı: 2008
Dili: Türkçe
Yayınevi: Literatür Yayıncılık
 
Kaynımdan aldığım ve çok beğendiğim bir kitap oldu Yılanların Öcü. Yazarı ilk Kitap Delisi Gizem'in tanıtımında görmüştüm. Türk yazarların çoğunu bilmem. Zamanında bize Kemalettin Tuğcu okutmuşlardı ve içim çok ezilmişti, okuduklarıma. Ogünden beridir hep farklı yabancı yazar okumuştum. Tabi Türk Edebiyatından a okuduğum ve sevdiğim yazarlar var ama bu tarz kitaplar okumayalı çok olmuştu. Anlatım dilini çok beğendim. Yoksulluğu, köylü olmayı, paralı ve arkan olması durumlarını öyle güzel yazıya dökmüş ki yazar..... Bence başyapıt bir kitap ve filminin çekilmesini hak etmiş. Yalnız bir şeye üzüldüm anlatılan olaylar hala ülkemizde geri kalmış değil. Günümüz zamaında, 21.yüzyılda hala yaşanabiliyor benxer durumlar. Birazdan da filmini izleyeceğim kitabın. Okumadıysanız tavsiye ederim.
İyi okumalar.




Arka Kapak

Türkiye’nin güzel mi güzel, yoksul mu yoksul bir köyüdür Karataş. Kara Bayram da bu köyün yoksullarından biridir. Babadan kalma tek odalı bir evde yaşar, iyi huylu karısı, üç yavrusu, bir de evinin direği anası Irazca’yla. Dertli kadındır Irazca, yaslıdır. Ama dişlidir bir o kadar da. Kendi yağlarıyla kavrulup giderlerken, bir gün huzurları kaçar. Muhtar Cımbıldak Hüsnü’nün kayırdığı Haceli evlerinin önüne ev yapmaya kalkışır çünkü. Tabii Irazca dikleşir; kızılca kıyametler kopar köyde... ve kasabada. Gelmedik kalmaz başlarına...

Fakir Baykurt, bu romanıyla, köy yerindeki küçük hesapları, bu hesapların peşinde koşan fırsatçıları, onların siyasetteki, bürokrasideki uzantılarını ve o zalimlerin ezmek, yok etmek istediği aydınlık, güzel insanları anlatıyor; kısacası yine "memleket mesele-lerine" değiniyor. Hem de, sakıncalı damgası yemek ve zamanında pek çok tartışmanın ve dolayısıyla husumetin odağı olmak pahasına...

İki kez filmi çekilen, edebiyatımızın tartışmasız bir başyapıtıdır.

4 yorum:

  1. Yılanların Öcü çok iyi kitap gerçekten, yıllar önce okumuştum. Yanılmıyorsam filminde de Türkan Şoray oynuyordu. Türk klasikleri harikadır Gülşah.

    YanıtlaSil
  2. Gerçektende çok iyiydi. Yalnız Aslı bir dönem Türk Edebiyatı okudum ama o kadar acıklı ki hikâyeler içim acıdı ve ara vermiştim bende. Evet o kitaplarda anlatılanların gerçek payı çok yüksek ama biryerde daraldim.
    Filmini de iyi hemde kitapla birebir çekmişler. Oyuncular Kadir İnanır Fatma Girik Serpil Çakmaklı Nur Sürer Erdal Ozyagcilar gibi saglam oyuncular oynamis.

    YanıtlaSil
  3. ne zamandır okumamıştım Fakir Baykurt, hatırlatma için teşekkür ederim:)

    YanıtlaSil