Semaver / Sait Faik Abasıyanık




Türk Edebiyatı yazarlarımızı ortaokul ve lise döneminde okumuştum ve aklımda isimlerinin dışında pek bir şey kalmamıştı. Bende yavaş yavaş tekrar okumaya başladım bazı yazarlarımızı. Sabahattin Ali'den sonra S.F.Abasıyanık'ı okudum ve öykü kitabı, kullanılan kelimeler, özellikle türkçe kelimeler iyiydi.


SEMAVER
Eser, Sait Faik Abasıyanık’ın 1936’ da yazdığı hikaye kitabıdır.Toplam on dokuz ayrı hikayeden oluşmuştur. Kitaba adını veren ilk hikaye, İstanbul’da Halıcıoğlu’ndaki bir fabrikada işçi Ali’nin ,annesiyle geçirdiği mutlu günleri anlatır.Annesinin her gün , sabah ezanıyla kaldırdığı Ali,kızarmış ekmek kokan odada semaverin kaynayışına dalar. Semaver onu her sabah hayata yeniden bağlayan, evlerinin saadeti, büyük bir moral kaynağı haline gelmiştir.Semaver, onun dünyasında içinde ne ıstırap, ne grev, ne de patron olan bir fabrika olarak canlanırdı. Ali’nin annesine ölüm, bir misafir,bir başörtülü, namazında niyazında bir komşu hanım gelir gibi gelir. Ali annesini bir sabah vakti, semaverin başında ölü bulur. Evlerinin saadet kaynağı “Semaver” bir daha kaynamaz o evde. ........

Yazar Hakkında Bilgi
Sait Faik’in sanat ve edebiyatla ilgisi 1928 yılında başlar.Önce şiirler yazdı. İlk hikayesi “Mendil”dir. Ünü İkinci Dünya Savaşından sonra arttı. En verimli yılları (1948-1954) arasıdır. İlk hikayesi “Mendil” den başlayarak yeni bir ruh yapısı ve dünya görüşü ekseninde gelişen hikayeleri, 1935’ten sonra kendine özgü, içtenlikle dolu bir dil ve anlatımından güç alan, konuyu ikinci plana atan bir yapıya kavuştu ve böylece hikayeciliğimizde yeni bir çığırın temsilcisi oldu. Hikayelerin konularını, Adapazarı’nda geçen çocukluk anılarından; “Babamın İkinci Evi, Bohça, Orman ve Ev “ İstanbul’un alt ve orta tabaka insanlarının, özellikle Burgaz balıkçılarının yaşamından aldı. Onların dramını çoğu kez kendi sıkıntısı ve avarelikleriyle kaynaştırarak yansıttı. Balıkçı, bahçıvan, dondurmacı, çırak, işsiz, falcı, meyhaneci, hamal tiplerini çok iyi işledi. Anlatımının en belirgin özelliği “Tabilik” tir. Konuşur gibi, bir söyleşi havasında yazar. Şiirli ve etkili bir dili vardır. Şiirli ve etkili bir dili vardır. Yeni bir cümle yapısı, zengin kelime hazinesi, seçkin buluşlarıyla 1945 yılından sonra yetişen hikayecilerimizin çoğu etkilemiştir. Başlıca Eserleri: Hikaye : Semaver , Sarnıç, Şahmerdan, Lüzumsuz Adam, Mahalle Kahvesi, Havada Bulut, Havuz başı, Son Kuşlar, Alemdağ’da Var Bir Yılan. Roman: Bir Takım İnsanlar, Kayıp Aranıyor. Şiir: Şimdi Sevişme Vakti

Yorumlar

  1. Pek severim Sait Faik kitaplarını: )

    YanıtlaSil
  2. Birtakım İnsanları okumuştum, umarım söylediğin kitabı da okuyabilirim,
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. Benim annem de semaverde çay yapardı. Minik bir semaveri vardı.
    Sait Faik sıradan insanların hikayesini yazarak sanatı halka indirmiştir.Burgaz Adada ki evi hala açılmadı ve Burgaz Ada Öğretmen evinde ki Sait Faik Kütüphanesinde bir tane bile Sait faik kitabı yok. O kadar komik geldi ki, yetkililere söyledim hatta.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim hiç böyle anılarımız yok Lale Abla ve bazen çok imreniyorum. :(
      Bundan yaklaşık 3 sene önce gitmiştim adada ki müzesine S.F.Abasıyanık'ın ve eşyalarına dokunmak, bakmak, yazı masasını izlemek... ayrı bir düşünceye salmıştı beni. Umarım en kısa zamanda tekrar açarlar.
      Ve ne acıııı kütüphanedeki eksikliklerin fazla olması...

      Sil
  4. Sait Faik için söylenecek söz yoktur. O muhteşem bir hikayecidir. Gülşah'cığım, gitmediysen Burgazada'daki müze evine mutlaka git. Hayran olacaksın. Hikayelerini her okuyuşunda gözünde canlanacak o ev, ada sokakları ve Kalpazankaya.
    Sevgilerimle canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Geçtiğimiz senelerde gezme fırsatım oldu Nurten Ablacım. Sağol ama :)
      Hatta fotoğraflarıda olacaktı, arşivden bulursam eklerim. :)
      Bendende sevgiler sana.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi