Kuyucaklı Yusuf / Sabahattin Ali

Hastane de kitabın çoğunu bitirdim, eve geldiğimizde de akşamına bir solukta okudum diyebilirim.

  Çok kitap okuyan biri olarak yazarın ilk kitabını okudum. Aslında daha çok Kürk Mantolu Madonna kitabını merak ediyordum fakat evde bu kitabı olunca bundan başlayayım dedim.
Yusuf'un yaşamı, yaşantısı, Kaymakam Bey, ülkenin hali... bugüne baktığımda aslında pek değişen bir şey yok bir kaç şey dışında....
Bu kitabı okurken geçtiğimiz hafta TRT Türk kanalında Sabahattin Ali belgeseli vardı. Kızı ile söyleşi yapmışlar. Ve o belgeselde öğrendiğim; yazarı Komünist diye öldürmüşler ve 15 yıl boyunca yazarın kitaplarını yasaklamışlar. Kızı artık Ankara'yı hiç sevmediğini, kötü anılardan dolayı gitmediğini söyledi. Ne kadar kötü ki bir yazar düşüncelerinden, yazdığı toplumsal kitaplardan dolayı öldürülüyor ve ne garip ki pek değişen bir tablo yok hala........
Yazım dilinde vurgulana şive, konu akıcı. Sıkılmadan bir solukta okunabilecek bir kitap. Çok fazla özetini anlatmak istemiyorum kitabın...


Yorumlar

  1. Sabahattin Ali 'nin Kamyon, Ses ve Değirmen öykülerinin toplandığı kitabı da tavsiye ederim. Başucu kitabınız olacaktır eminim ki... YKY basımını okumuştum ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hımm en kısa zamanda Kadıköy'e indiğimde bakacağım YKY'na.
      Teşekkürler, keyifli pazarlar. :)

      Sil
  2. kürk mantolu madonna çok iyidir ;)
    Ben de Kuyucaklı Yusuf'u okumamıştım artık ona da bir göz atmalıyım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok duydum ama okumak kısmet olmadı daha. Bir süre daha da okuyamayacağım sanırım.
      Kuyucaklı Yusuf'u tavsiye ederim eğer yazarın tarzını seviyorsanız.
      Keyifli pazarlar.

      Sil
  3. Okumadım ama elimdeki kitabı bitirnce baksam iyi olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günaydın. :)
      Tavsiye ederim.
      Keyifli pazarlar.

      Sil
  4. Lise de edebiyat hocam dönem ödevi olarak Sabahatti Ali hayatı ve "İçimizdeki Şeytan" adlı kitabını vermişti. Beni Sabahattin Ali'yle tanıştıran hocama minnettarım.

    Hepimizin bildiği şarkıların Sabahattin Ali'nin Sinop cezaevinde yattığı dönemde yazdığı şiirler olduğunu öğrenince şaşırmıştım...

    Edip Akbayramın seslendirdiği - Aldırma Gönül
    Volkan Konak'ın seslendirdiği - Göklerde kartal gibiydim.
    Ahmet Kaya'nın selendirdiği - Geçmiyor Günler
    Zülfü Livaneli'nin seslendirdiği - Leylim Ley

    Bu şarkılara o günden sonra çok farklı baktım. Böyle bir yüreği senelerce hapsettikleri yetmediği gibi, bir de hunharca katletmişlerdir. Yazık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu şiirlerin kendisine ait olduğunu bende bilmiyordum ama en sevdiğim şarkılardır. Paylaştığın için sağolasın.
      Sormayın nedense ülke olarak çok gerilerdeyiz hala. Yazan insanı helede toplumsal yazan insana saygımız pek yok. Tabiki kışkırtıcı yazıları bende onaylamıyorum ama hümanist olan ve ülkesini seven yazarlara yapılanlar....

      Sil
  5. Çok ünlü ama ben de hiç Sabahattin Ali okumadım henüz, Menderes yüzünden Amerika'ya yaranmak için yapmadığımız kalmadı, Amerika'ya yaranmak için Kore'ye gittik,büyük şehit verdik,Amerika'nın müttefiki kardeşiydik!!!O yüzden de Komünist denince küfür gibi algılanıyordu, vatan haini gibi algılanıyordu Komünist olmak ahlaksızlık,gavurluk,sapıklıktı!!!Böyle belletildi, böyle ezberletildi, vaktiyle ülkenin doğusunun Rus işgaline uğramasının da bu yalanlara inanılmasında psikolojik olarak büyük katkısı oldu, (nineler,dedeler Moskof işgalinden kaçmıştı, kaçanlardan biri de rahmetli anneannemdi, Bitlis'ten yayan kaçmışlardı)böyle olunca Türk halkı Komünizmi ve komünistleri yıllarca ÖCÜ bildi, düşman bildi, çünkü Amerika'nın işine geliyordu:))
    O yüzden Nazım Hikmet, Sabahattin Ali ve pekçok sosyalist, komünist düşünür, yazar,şair,insan çok kıyıma uğradılar...kimi Nazım gibi can korkusundan kaçtı, kimi öldürüldü:((

    Türk halkı bilmez oysa..evet 1.Dünya Savaşında Ruslar doğuyu işgal ettiler, saldırdılar ama Çarlık yıkılınca, Rusya'da komünistler işbaşına gelince yani büyük Ekim devrimi olunca, yeni Rus hükümeti MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ün yeni cumhuriyeti kurması için sandıkla altın dahil olmak üzere,maddi manevi büyük yardımda bulunan ve YENİ TÜRKİYE CUMHURİYETİNİ ilk tanıyan yabancı ülkeydi.

    Ben de bunu bilmiyordum uzun yıllar bilmedim, ta ki Can Dündar'ın bir belgeselinde öğrendim tonlarca altın göndermişler, silah göndermişler Kuvay-ı Milli'ye için, hatta savaşta stratejik olarak akıl vermek için ünlü bir Rus generali yardıma gelmiş, Atatürk'le başbaşa ordularımızı yönetmişler, bu generalin (ismi şu anda aklımda değil sen bakarsın google'da) o yüzden Taksim'deki anıtta Türk generalleri ile birlikte heykeli dikilidir.

    Sonuç olarak komünist Rusya'nın yardımı olmasa belki Mustafa Kemal başarılı olamayacaktı..çünkü savaşın en önemli şeyi silah,cephane, yani paradır..sadece yürekli olmak yetmez..yine bu sayede doğu cephesinde savaşmaktan da kurtulmuştuk..işte komünist diye kötülerler ama kurtuluş savaşında komünist Rusya'nın büyük payı olduğunu bilmezler..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Komünist, faşist gibi kelimelerin anlamlarını bilmyenlerdenim. Birkaç kez Google'dan baktım, okudum ama pek bir şey anlayamadım.
      Ama bir gerçek var ki, düşünce adamlarına, yazarlara sahip çıkamayan bir ülkeyiz. Başka ülkelerde yere göğe sığdırılamayan yazarlarımız ülkemizde ne garip kelimelerle yargılanıyorlar, yasaklanıyorlar.
      Sabahattin Ali'nin kızıda anlattı yaşadıklarını ve ne kötüdür ki bir çocuk için babasının öldürülmesi...

      Sil
  6. iyidir Sebahattin Ali, okunması gerekendir...

    YanıtlaSil
  7. Bende okumadım ama illa ki okuyacağım bu kadar yorumdan sonra.Bu eseri de herzaman merak etmişimdir.Tanıtım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, okumalısın anlatım dili ve konu iyiydi.

      Sil
  8. Yazarın Kürk Mantolu Madonna, Sırça Köşk ve sizinde tanıttığını Kuyucaklı Yusuf kitaplarını okudum. Hayatı bir başka alemdir zaten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayatı yasaklarla geçmiş ama şimdi bir çok kitap tutkunu hakkını veriyor sanırım Aslı.
      Aslında bende Kürk Mantolu Maddona kitabını çok merak ediyordum ama kısmet buna oldu. :)

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi