Şems-i Tebrizi / Melahat Kıyak Ürkmez

Siyah rengini seven biri olarak kapak resmi ve rengi beni etkilemişti. Tabi birde Şems-i anlatıyor olması.  Kapağın üstünde "Bir mum, diğer bir mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez." Mevlana yazıyor....

Diğer okuduğum Şems kitapları yanında çok sönük kalan bir kitap. Yazar daha çok kaynaklarla anlatmış. Tamam güzel bir uygulama ama anlatım dili bu seferde çok teknik kalmış. Bu sebeple de okurken Şems'e dair bilgilerin tadına varamadım. gerçi bir çok kitapta hemen hemen aynı bilgiler oluyor, birde yazarın değişik başlıklar aldında aynı cümleleri kurması çok sıktı beni.
Okurken şunu anladım ki bu tarz kitapları okumadan Makalat kitabı okunmazmış, iyi ki elimde bulunan Makalat kitabına aldığım sene başlamadım. Çok şey eksik kalırdı herhalde... En azından Şems-Mevlana ilişkisine dair kitaplar okuduğumdan, Mesnevi'yi okuduğumdan bazı şeyler daha iyi bir oturuyor kafamda....

Şems'e hayranıyım, gerçi Mevlana'ya da ve ilişkisilerinede hayranım. ( cümle biraz yanlış kuruldu ama idare edin artık)
Şems'in kimseyi takmaması, madde dünyadan uzak yaşaması, zekası, sivri dili; keza Mevlana'da hoşgörüsü üst sınırlarda, mütevazi, kırmayan, herkese dost olan... Sonra buluşmaları. Ki Şems ile Mevlana'nın buluştuğu dönemde Şems 60'lı yaşlarındaymış. Ve ne olursun olsun karşılaşmak, sohbet etmek için " karşılığında ne verirsin" sorusuna "kellemi" deyivermiş....
Ve bir ateş ile kıvılcımı tutuşturdu. Çünkü Mevlana devamlı okuyan biriydi. Şems ise her devrin gönül insanın yeni bir şeyler söylemesi gerektiğini, gönlünden dile geleni belitmesi gerektiğini savunan biri....
Şems ve Hallac-ı Mansur toplumda sevilmeyen tipler çünkü toplumu takmayan sadece Allah için yollara düşen, anlatan evliyalar... Ve öyle mertebelere ermişler ki bazı şeyleri zahir alemde de ve gönül aleminde aşmışlar... Şems 3-4 gün de bir yemek yiyen oda fazla yemeyen, katıksız bir çorba ve bir dilim ekmekle beslenen, hep aynı renk-siyah-ferace giyen biri.
Kitapta fazla aktarabileceğim cümleler yok çünkü yazar daha çok bu konularda kitapları olan kişilerden alıntılarla derleme yapmış.
Okunabilir bir kitap ama daha güzelleri var Şems'e dair....

Yorumlar

  1. en kısa zamanda okunmalı..Teşekkürler tavsiyeye. Bi de biz bakalım ne düşünecez.Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eğer kaynaktan çok Şems-i tanımak istiyorsanız başka kitaplara da bakın öyle alın derim. :)

      Sil
  2. Şems ve mevlana hakkında olan her kitabı çok seviyorum ve mutlaka alıp okumaya çalışıyorum.bunu da not aldım teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederimç :))) Bab-ı Aşk ve Aşkın Son Nefesi kitapları da çok iyidir Şems- Mevlana ilişkisini anlatan...

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Amasya Gezisinden Kalanlar....

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi