James Joyce ve Dante ve R. Gary...



Joyce'un Kızı'ndan sonra elimde olan yine James Joyce ait "SÜRGÜNLER" kitabını okudum.
Yazarın ilk ve tek tiyatro oyunu kitabı. Hatta bu kitabını,  Ulyess yazarken,  ara kitap olarak yazmış. Bu kitapla iyice anladım ki; Joyce kelimeleri ve kelimelerle oyunu seviyor. En büyük yetenekkerinden biride bu.
Bu oyun eserinde konu; bor süre kendini sürgüne gönderen yazarımız tekrar memleketi Dublin'e döner. Evli ve bir çocuğu vardır.
Yalnız aile ilişkileri biraz çarpıktır. Toplumsal ahlakı,  kişisel ahlakı sorguladığı analizler vardır kitapta. Ve hem karısının hem kendisinin aşığı vardır. Karı koca haberdardır bunlardan. Sonrası rahatsızlanmalari başlar bu durumdan.....
Kitabın arka kapağında bu eserin aynı zamanda otobiyografik özelliği de yapmaktadır... Özellikle Dublin'den gitmesi, bu yöreyi ara ara eleştirmesi sanırım.....
Birde iki  sene önce "Dublinler" kitabını okumuştum ama fark ettim ki sadece okumuşum. Şimdi ki aklımla daha bir farklı gözle okuyorum Joyce'u.... Sonrasında da "Ulyess" var
 Bu kitabını okumayı çoooook istiyorum. Hatta yazarın Türkçe'ye çevrilmiş tüm eserlerini okumak istiyorum.

📍📍📍

Sonrasında kitaplığımda olan ama zorlandığım için bıraktığım, Dante'ye ait olan "YENİ HAYAT" kitabını okudum.

Kısacık anlatı kitabı Yeni Hayat. Lirik şiir tadında,  aşkına dair anlatı. Ön sözü epey uzun. Hatta iyi ki öyle,  yoksa kitap havada kalırdı...
Kitap başlangıcında şöyle diyor;

Dante, büyük yapıtı “İlahi Komedya”yı hazırlayan kitabı “Yeni Hayat”ı 1292’de yazmaya başlamıştı. Beatrice ile tutkulu serüveninin izlerini taşıyan kitap, yazılış özellikleri nedeniyle modernlere de öncülük etmiş bir yapıya dayanır. İlk kez dilimize çevrilen “Yeni Hayat” klasik Avrupa edebiyatının temel metinleri arasında yer alıyor.

Ve ben Dante'nin tüm eserlerini okumak istiyorum.
Dante olsun,  Joyce olsun,  Yaşar Kemal olsun...bunlar başka gözle bakan beyinler...gerçekten de ön görüleri olduğuna inanıyorum....... Ve kıymetleri bilinmeli......
                   
                                  📍📍📍📍📍📍📍📍

Bu kitabı geçen seneden eklemiştim listeme... Sonra pdf olarak karşıma çıkınca okuyayım dedim.
Yüreğe dokunan bir hikayesi vardı.
10 yaşında ki Momo'nun ağzından anlatılıyor hikaye.... 
Hayat kadınlarının işlerine devam edebilmesi için,  çocuklarını Fransa'nın arka sokaklarında emanet ettikleri evlere dair yaşananlar....o çocukların yaşam mücadelesi....
Okurken içim darlandı, hayat neden adil değilsin diye çokca kendime sordum ❓ ❓ ❓
Madam Rose ve Arap kökenli Momo arasında ki ilişkiyi,  dostluğu ve çileyi...okumak acı versede...gerçekler bunlar......
Hatta yazar kendinden, olanlardan o akdar sıkılmışki başka bor isimle çıkartmış kitabını......

Yorumlar

  1. Romain Gary'nin bu kitabını çok severim. Keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, bende sevdim. İyi geceler, sevgiler 🌼

      Sil
  2. Katılıyorum bunlar başka kafalar..

    YanıtlaSil
  3. Joyce okumaya ben de başlamak istiyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalemi öyle guzel ve farklı ki...
      Bu sene Joyce senesi olsun :)
      İyi geceler.

      Sil
  4. onca yoksulluk varken, filmini de kaçırmaaaa :) gary ajar konusu, edebiyatın gizemlerinden olmuş bir süre :) dante araf o üçlemeyi oğlak yayınlarından al okuu :) joyce e tabiii kelime büyücüsü, ulize de kitap içinde kitap, her yıl ulize turları var yaa, insanlar kitaptaki yerlerde geziyo, stephen dedalus ile birlikte, ulize türkçeye dört yılda çevrilmiş yaa :) joyce çok önemliiii, dublinliler de güzel :) yaşar kemal üçüne de benzemiyo tabii o da süfeer. o markueze benziyoooo :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okuduğum kitapların filmlerini izlemek nedense pek cazip gelmiyor Deep... Sanki tekrar ediyormuşum gibi hissediyorum. Diger yazdıklarınada katılıyorum. İyi geceler 😙

      Sil
  5. Dublinliler'i geçen sene okudum ve bir miktar zorlandım yine de zevk aldım. Ulyess'e henüz cesaret edemiyorm. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende biraz sıkılmıştım Dublinliler'i okurken.
      Ama.şimdi bazı detayları okuyunca, farklı bir duygu ve bakış açısı ile okuyacağım. Ah Ulyess..... Okunması gerekenlerdenmis
      İyi geceler :)

      Sil
  6. 3 kitap hakkında da bilgim yoktu, sayenizde öğrendim. İlgimi çekenlere göz atacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olurda içlerinden birini okursanız, keyifle okuyun :)
      İyi geceler.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Nerde Kalmıştık?

Günlük, Sergi Gezisi

Selam :)